Manapság különböző gyógymódokat ismerünk már. Az orvostudomány szerteágazott,és folyamatosan fejlődik. Panaszaink enyhítésére,csökkentésére választhatjuk a régi bevált házi praktikákat,a természetes gyógymódokat,az alternatívákat. Emellett választhatjuk a különböző patikák kínálatát. Mindkét megoldás beválhat. A kutatások,fejlesztések mind arra irányulnak hogy az adott betegséget legyőzzék.

De nem szabad elfelejtenünk "Épp testben,épp lélek". Vagyis nem csak a fizikumot kell karbantartani,kezelni,a lelkünket is gyógyítani kell. Ma már,a lélekgyógyításra különböző módszereket ismerünk,ilyenek például: Zene terápia,Mozgás terápia,Színházkultúra,Tánc terápia,Lovas és Kutya terápiák.

Honnan ered a terápia?

A négylábúakkal folytatott foglalkozások még a 60'-as években kezdődtek el,Boris M.Levinson képviseletében. Először gyógyíthatatlan betegeket,és árva gyermekeket látogattak meg,és játszottak velük a kutyák. Nem sokkal később, a javulás már szemmel látható volt,nem csak a kedélyállapotok de a betegek fizikális állapota is változott. Ennek az eredménynek a hatására,a különböző betegségekben szenvedő,kórházakban fekvő pácienseket is látogatni kezdték a legbarátságosabb vagy éppen a legjátékosabb kutyákkal. Majd később,a 80'-as években az efajta foglalkozások rendszeresek lettek,és az öregek otthonára is kiterjesztették a programot.

Mi a célja?

Ez a terápia olyan  csoportos vagy egyéni foglalkozás,ahol a terapeuta előre megírt,kitalált feladatok alapján segít a betegnek,melyben az állat (bármilyen erre a célra kiképzett állatra értendő) a gyakorlatok szerves részét teszi ki.

A fő célja hogy enyhítse a szorongást a betegekben és bátorítsa,biztassa a többi beteget,ezáltal segítvén őket a foglalkozáson való teljes részt vevésen.

Ezen kívül még amit elakarnak érni és el is lehet érni a foglalkozásokkal...

  • - zárkózottság, elszigetelődés csökkentése,
  • - pozitív kapcsolat építése,boldog emlékek megteremtése a kutya és a résztvevők között,
  • - a feladatokban való részvételre bíztatás,
  • - kapcsolatteremtés  fejlesztése a kutyával, emberekkel,
  • - a kutyák viselkedésének megértése, emberi viselkedéssel összehasonlítása,
  • - az állattokkal kapcsolatos félelmeik csökkentése,
  • - érzelmi készségek, empátia, másokra való odafigyelés fejlesztése,
  • - kommunikáció fejlesztése,
  • -  stressz csökkentése.

Minden terápia kutya egyforma?

Nos nem. A kutyákat különböző kategóriákba sorolják,képességeik,tudásuk szintjéhez mérve.

  1. AAA (állat asszisztált aktivitás) szinthez sorolják azokat a kutyákat akik a programokban,amelyek spontán törnek elő,az adott kutya nem vesz részt a feladatok megoldásában. A kutya bátorító jelenléte,nyugodt természete,beszédre és nyugalomra sarkalja az ott levőket.
  2. AAT (állat asszisztált terápia) szintre soroljuk be azokat a kutyákat,akik már a feladat részét képezik. Itt a kutya kitűzött célokat,fejlődést ér el. Az adott fejlődést egy irányba terelik,és csak azzal az egy problémával,annak helyrehozatalával foglalkoznak. Itt az állat már képes ön magától elkezdeni egy feladat sort,vagy azt befejezni.

A kutyáknak itt már nem csak általános céljaik vannak,hanem kitűzött feladataik mint például..

  • - A gyógyítás (mint lelki állapot javító), a képességfejlesztés,  életminőség javítása.
  • - A fogyatékosságból (pl.:autizmus) eredő hátrányok csökkentése, kompenzációja.
  • - Különböző reakciók értelmezése,és az azokra való reagálás.
  • - Mozgási rendellenességek,hibák korrekciója,javítása.
  • - Pozitív irányú érzelmi befolyás,pozitivitásra való ösztökélés.
  • - Önállóságra való buzdítás.
  • -  A célcsoport figyelembe vétele,és a hozzájuk való alkalmazkodás.

   3.A legmagasabb szint amit elérhetnek a kutyák, az AAE vagyis állat asszisztált pedagógia.

Ezt a szintet elérő kutyák,már egész kis koruk óta vannak foglalkoztatva. Nagyon barátságosak,figyelmesek,és tanulékonyak. A kis óvodás gyerekektől kezdve,egészen az öregek otthonáig képesek bárhol alkalmazkodni,és a feladatukat sikerrel teljesíteni. Ezek a kutyák,már nem csak javítani tudnak különböző állapotokon,de újat is tudnak tanítani. Sok esetben a kutya képes akár apróbb végrevihető feladatokat adni az embernek,mint például a sétáltatás jelzése,vagy éppen egy-egy játék oda vitele,de a nevelési feladatokat is jól végzik,pl.:Nem engedik hogy bárki leszakadjon a csoporttól,és elérik hogy mindig a feladatra figyeljenek a résztvevők.

Végezetül tudni kell,hogy nem minden kutyából lehet "orvos". A kutya személyisége,jelleme rendkívül meghatározó. Nyugodtnak,figyelmesnek kell lennie,nem félhet a zajoktól,és a hirtelen történő mozgásoktól körülötte. Ezen felül,minden kutyának két vizsgája van,amit minden második évben újra le kell tennie,hogy továbbra is kutyaterapeuta tudjon maradni.